GRUPO MENTE ATIVA: ESTÍMULO COGNITIVO E SOCIALIZAÇÃO
Keywords:
Promoção da Saúde, Educação em Saúde, Saúde da Família, IdosoAbstract
Introduction: health practices, when supported by the concepts of the National Health Promotion Policy as well as Popular Health Education, represent important pillars in the provision of preventive and health-promoting actions in the first case, as well as inducing self-care in the second. , which are significant in Primary Health Care when constructed in a participatory way and together with professional and popular knowledge. Objective: to describe experiences of an operative group, called Mente Ativa, developed by the Family Health Support Center (NASF), in two basic Primary Health Care units, focusing on the elderly. Experience Report: the Mente Ativa group began its activities in 2016, occurring weekly, in 1-hour sessions, based on referral from professionals at the Health Centers or by spontaneous demand. The group aims to maintain the functional capacity of elderly people through actions of cognitive stimulation, social interaction and encouragement of physical activity. Final considerations: multidisciplinary health promotion actions developed in operative groups, aimed at the elderly, have a protective effect on emotional health through socialization, in addition to presenting themselves as a suitable space for health education.
References
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2017. [internet]. [acesso em 2023 out 24]. Disponível em: http://www.brasilsus.com.br/index.php/legislacoes/gabinete -do- -ministro/16247-portaria-n-2-436-de-21-de-setembro-de-2017.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde: PNPS: Anexo I da Portaria de Consolidação nº 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS/ Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. – Brasília: Ministério da Saúde, 2018. 40 p. : il.
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria de Consolidação GM/MS n.º 02 de 28 de setembro de 2017. Dispõe sobre as diretrizes para a implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2017.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Núcleo de Apoio à Saúde da Família / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. – Brasília: Ministério da Saúde, 2014. 116 p.: il. – (Cadernos de Atenção Básica, n. 39)
Dados do IBGE revelam que o Brasil está envelhecendo. Jornal da USP. [Internet]. 2023 [acesso em 2023 out 24]; Jul 23:[cerca de 1 p.]. Disponível em: https://jornal.usp.br/radio-usp/dados-do-ibge-revelam-que-o-brasil-esta-envelhecendo/
OPAS. Década do Envelhecimento Saudável nas Américas (2021-2030). 2020 [acesso em 2023 out 24]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/decada-do-envelhecimento-saudavel-nas-americas-2021-2030.
Rabelo DF. Declínio cognitivo leve em idosos: fatores associados, avaliação e intervenção. Rev Min Ciênc Saúde 2009;1(1):56-68.
Lira JO, Rugene OT, Mello PC. Desempenho de idosos em testes específicos: efeito de grupo de estimulação. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol. 2011; 14: 209-222
Petroianu A, Capanema HXM, Silva MMQ, Braga NTP. Atividade física e mental no risco de demência em idosos. J Bras Psiquiatr. 2010;59(4):302-307.
Paulino DB, Rodrigues ET, Ferreira NM, Raimondi GA. Dança circular e Educação Popular em Saúde: construindo com as pessoas novas estratégias no cuidado em saúde no SUS. In: Botelho BO, Vasconcelos EM, Carneiro DGB, Prado EV, Cruz PJSC (Org.). Educação Popular no Sistema Único de Saúde. Hucitec Editora, 2018. p. 292-303.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política nacional de práticas integrativas e complementares no SUS : atitude de ampliação de acesso / Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. – 2. ed. – Brasília : Ministério da Saúde, 2015. 96 p. : il.
Coordenação de Práticas Integrativas e Complementares (CPICS/DPS/SAPS/MS), Brasília, DF. Meditação/mindfulness para o tratamento de ansiedade e depressão em adultos e idosos. / Fiocruz Brasília, Brasília, DF. Instituto de Saúde de São Paulo, São Paulo, 2019. 34 p.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Saúde da Família. Informe de evidência clínica em práticas integrativas e complementares em saúde nº 03/2020 - Depressão e Ansiedade / Ministério da Saúde. Coordenação Nacional de Práticas Integrativas e Complementares em Saúde – Brasília, 2020. 41 p. : il.
Demarzo MMP, Garcia-Campayo J. Mindfulness Aplicado à Saúde. In: Daniel Knupp Augusto; Roberto Nunes Umpierre. (Org.). PROMEF - Programa de Atualização em Medicina de Família e Comunidade. 1ed. Porto Alegre-RS: Artmed Panamericana, 2017, v. 12, p. 125-164.
Bonfim VGA. Implantando Grupos de Meditação Mindfulness para o Cuidado na Atenção Primária. Revista de Saúde Faculdade Dom Alberto. v. 9, n.1, p. 50–64, Jan / Jun–2022.
Lee SH Lee, Cho SJ. Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depressive Disorders. Adv Exp Med Biol 2021;1305:295-310.
Kabat-Zinn J. Mindfulness-based stress reduction (MBSR). Constr Hum Sci. Kabat-Zinn, Jon: Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society, University of Massachusetts Medical School, Worcester, MA, US, 01655: Society for Constructivism in the Human Sciences; 2003;8(2):73–107.
Oliveira SRG, Wendhausen ALP. (Re)significando a educação em saúde: dificuldades e possibilidades da Estratégia Saúde da Família. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 129-147, abr. 2014.
Batista PSS, Vasconcelos EM, Costa SFG. Ética nas ações educativas e de cuidado em saúde orientadas pela Educação Popular. Interface – Comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 18, supl. 2, p. 1401-1412, 2014.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
Freire P. Pedagogia do oprimido 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

