Successful experience of using active learning methodologies to raise handwashing awareness
Keywords:
Hand Washing, Educational Activities, Promotion of School HealthAbstract
Introduction: The correct technique of hand hygiene is recommended to prevent the spread of infectious diseases. Objective: To use active learning methodologies to raise awareness of hand washing and assimilation of the correct technique in health education actions developed in the School Health Program. Method: The actions were carried out in schools and kindergartens in the eastern region of Belo Horizonte. The participants soiled their hands with fluorescent paint and glitter representing the transient and resident microbiota, and washed in the usual way and inspected under black light. The academics instructed on the importance and correct way of hand hygiene and the participants performed the simulation of the technique. Folders were distributed for consultation and posters posted on the sinks. Results: Nine workshops were held in six public schools with approximately 50 students (16 to 21 years old) and 40 workers (27 to 64 years old) altogether. The moment of greatest interest was during the inspection of the hands. Many students and few workers demonstrated prior knowledge of the technique. Conclusion: The use of active methodologies increases the potential of educational action by encouraging participants to take a leading role in assimilating concepts and meanings about the factors that affect their own health.saúde.
Keywords: Hand Washing; Educational Activities; Promotion of School Health.
References
Karaoglu MK, Akin S. Effectiveness of Hygienic Hand Washing Training on Hand Washing Practices and Knowledge: A Nonrandomized Quasi-Experimental Design. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2018 Aug 1;49(8):360–71.
Organização Mundial da Saúde. Diretrizes da OMS sobre higienização das mãos na assistência à saúde (versão preliminar avançada): Resumo. [Internet] 2005. Disponível em: https://www.paho.org/bra/dmdocuments/manualparahigienizacao.pdf
Moore LD, Robbins G, Quinn J, Arbogast JW. The impact of COVID-19 pandemic on hand hygiene performance in hospitals. Am J Infect Control. 2021 Jan;49(1):30-33.
Escobar-Escobar MB, García-García N. Conocimientos sobre la COVID-19 y el lavado de manos [Knowledge of COVID-19 and hand washing]. Rev Salud Publica (Bogota). 2023 Feb 6;22(3):309-315.
Nesti MMM, Goldbaum M. Infectious diseases and daycare and preschool education. Jornal de Pediatria. 2007 Jul 1;83(4):299–312.
De Araújo, M. G., Cassiano, A. D. N., De Holanda, C. S. M., De Queiroz Moreira, P. V. S., & Giovannini, P. E. Educação em saúde no ensino infantil: metodologias ativas na abordagem da ação extensionista. Journal of Nursing Ufpe. 2013 Aug 7(1).
Lopes, I. E., Nogueira, J. A. D., & Rocha, D. G. (2018). Eixos de ação do Programa Saúde na Escola e Promoção da Saúde: revisão integrativa. Saúde em Debate. 2018 Jul;42(1):73-789.
Ferreira, F. C. F., Boer, N., Scheid, N.M.J., Fontona, R.T. Construção do conhecimento sobre a assepsia das mãos e suas implicações para a educação em saúde. Research, Society and Development. 2020 Aug 9;(9):e255997345-e255997345.
Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM-MG). Manual de atividades extensionistas. 1. ed. - Belo Horizonte: Editora Universitária Ciências Médicas de MG, 2021. 32 p.
Gonçalves BC, Bopsin P dos S. Promoção da higienização das mãos através de técnicas lúdico-educativas em um hospital público. Revista de Extensão do IFSC. 2018 Jul; 5(9):1-4.
Mouta, A. A. N., Silva, N. S., de Souza, S. K. M., da Silva, A. C. B., Costa, T. R. M., Silva, D. A., Beltrão, R. P. L. Saúde na escola: utilização do lúdico na educação básica para conscientização sobre a higienização pessoal e a prática da lavagem das mãos. Revista Eletrônica Acervo Saúde. 2020 Jun;(50): e3222-e3222.
Francisco, M. M., de Vasconcelos, E. M. R., de Vasconcelos, M. G. L., Padilha, M. A. S., de Araújo, E. C., de Oliveira, J. S. B. Tecnologias lúdicas para adolescentes utilizadas por profissionais de saúde: revisão integrativa. Revista de Enfermagem da UFSM. 2020 Mai;10(31): 1-22.
Santos, W. D. S. F., Silva, L. E., Viana, M. G. S. (2020). Análise microbiológica das mãos de manipuladores de alimentos. Revista de Epidemiologia e Controle de Infecção. 2020 Mar;10(1):15-20.
Santos, A. D. O., Sampaio, A. N. D. C. E., Martins, O. A., Pinto, J. P. D. A. N., Pereira, J. G. Avaliação da contaminação de equipamentos, utensílios e mãos de manipuladores de um serviço de nutrição e dietética. Arch Vet Sci, 2020 Mar;25(3):74-84.
Araújo, M. G., Cassiano, A. D. N., Holanda, C. S. M., Queiroz Moreira, P. V. S., Giovannini, P. E. Educação em saúde no ensino infantil: metodologias ativas na abordagem da ação extensionista. Journal of Nursing UFPE. 2013 Jan 7(1):306-137.

