EDUCAÇÃO EM SAÚDE ATRAVÉS DO CINEDEBATE: UM OLHAR HUMANIZADO SOBRE A MATERNIDADE ATÍPICA NO AUTISMO
Health education through cine-debate: a humanized look at atypical maternity in autism.
Keywords:
Promoção da Saúde, Educação em Saúde, transtorno do espectro do autismo, cinema como assuntoAbstract
Introduction: Health Promotion seeks to improve the population's quality of life, producing shared management of care between management and social actors and is applicable to all sectors, especially the most vulnerable groups. The use of cinema in this sense promotes active health teaching methods. Parents and caregivers of children with Autism constitute a plausible group for educational intervention. Objective: To describe the report of an experience of Education and Health Promotion through Cinema-debate among health professionals and mothers of children with autism. Experience Report: The activity was carried out at UBS: Center in Barão de Cocais, in July 2023. The debate was guided by active methodologies through cine-debate. The subjects of the intervention were professionals from the Health Unit and mothers of autistic children in the coverage area. The film “The Eternal Son” was shown outside the health unit, and had 20 participants. After showing the film, a debate was encouraged, led by a doctor from one of the teams. Final Considerations: The meeting provided an exchange of knowledge, strengthening the bond and generating effective and affective communication, creating a humanized welcoming space. The cine-debate presents itself as an alternative and dynamic resource to generate involvement in heterogeneous groups. As a tool linked to other forms of education through active methodologies and Popular Education, it allowed learning and stimulated the collective creation of knowledge.
References
(1. Lopes MSV, Saraiva KRO, Fernandes FC, Ximenes LB. Análise do Conceito de Promoção da Saúde. Text contexto enferm 2010; 19(3):461-468)
(2. Campos GW, Barros RB, Castro AM. Avaliação da Política Nacional de Promoção da Saúde. Brasília, 2004. Cien Saude Colet 2004; 9(3):745-749.)
(3.Política Nacional de Promoção da Saúde [Internet]. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_3ed.pdf)
( 4.. Dias MS de A, Oliveira IP de, Silva LMS da, Vasconcelos MIO, Machado M de FAS, Forte FDS, et al. Política Nacional de Promoção da Saúde: um estudo de avaliabilidade em uma região de saúde no Brasil. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2018 Jan;23(1):103–14. Available from: https://doi.org/10.1590/1413-81232018231.24682015)
(5. Blasco PG. É possível humanizar a medicina? Reflexões a propósito do uso do cinema na educação médica. O mundo da saúde 2010; 34: 357-67)
(6- Pereira, M. L.; Bordini, D., & Zappitelli, M. C. (2017) Relatos de mães de crianças com transtorno do espectro autista em abordagem grupal. Cadernos de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 17(2), 56–64. http://dx.doi.org/10.5935/cadernosdisturbios.v17n2p56-64.)
(7- Fávero, M. A. B., & Santos, M. A. D. (2005). Autismo infantil e estresse familiar: Uma revisão sistemática da literatura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(3), 358–369. https://doi.org/10.1590/S0102-79722005000300010)
(8- Transtorno do espectro autista - OPAS/OMS | Organização Pan-Americana da Saúde [Internet]. www.paho.org. Available from: https://www.paho.org/pt/topicos/transtorno-do-espectro-autista#:~:text=O%20transtorno%20do%20espectro%20autista.)(9.Moreira, M. C. N.. (2022). Configurações do ativismo da parentalidade atípica na deficiência e cronicidade. Ciência & Saúde Coletiva, 27(10), 3939–3948. https://doi.org/10.1590/1413-812320222710.07572022)
(9- Gadia CA, Tuchman R, Rotta NT. Autismo e doenças invasivas de desenvolvimento. Jornal de Pediatria [Internet]. 2004 [cited 2021 Apr 22];80(2):83–94. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0021-75572004000300011&script=sci_abstract&tlng=pt) (10. Verônica Cristina Tinoco, Tassiana Tezolini Dornela, de G, Tacyana Silva Peres. Estresse em Mães com Filhos Diagnosticados com Autismo. 2023 Mar 23;35–42.)
Pinto RNM, Torquato IMB, Collet N, Reichert AP da S, Souza Neto VL de, Saraiva AM. Autismo infantil: impacto do diagnóstico e repercussões nas relações familiares. Revista Gaúcha de Enfermagem. 2016;37(3).
(12. Garcia SCM, Nascimento MA do, Pereira M. Autismo infantil: acolhimento e tratamento pelo sistema único de saúde. Revista Valore [Internet]. 2017 Aug 2 [cited 2023 Sep 27];2(1):155–67. Available from: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/35/47.).
(14. Farias PAM de, Martin AL de AR, Cristo CS. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Rev bras educ med [Internet]. 2015Jan;39(1):143–50. Available from: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014.)
Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília-DF 2007 [Internet]. [acesso 2023, janeiro 20] Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf

